Wednesday, March 31, 2010

xxx - Update Breastfeeding

dah lama rupanya mummy tak story 
pasal breastfeeding adik ni
alhamdulillah 
adik still exclusive breastfeed
until today
dah 1year 3months and 8days
hopefully
this journey
will last till adik 2years old

refer pasal stok ebm pulak
actually dah lama mummy tak wat xtvt pumping ni
sbbnyer adik reject terus ebm
dia taknak isap botol susu langsung
whole day during mummy kat opis
mmg adik tak consume milk langsung
since umur 7 8 months lg
sbb tu adik tak membesar cam baby2 lain
skrg ni pun dah 1tahun lebih
weight adik br around 6.5 - 6.6 kg jer

disebabkan adik taknak ngan ebm
mummy pun cam takde motivasi dah 
nak wat stock ebm banyak2
last mummy wat stock rasanya early january jer
skrg ni bg direct feed je kat adik
since balik opis 
sampai ke pagi time nak kuar pegi opis

stock ebm lak cm banyak lg
baru2 ni buka n belek2 tengok
ada la dalam 50 bekas lebih
yg paling lama july 2009
dah expired dah rasanya
sbb dah 8 bulan dah pun
tp cam sayang jer nak buang
tu yg biar jer dok dalam fridge tu lg
huhu..

but one fine day
mummy have to clear n throw away
all of these ebm..
bcoz all of them will expired
mesti sadis nyer time nak buang semua tu
penat2 ngepam
usung balik dr opis ke umah
tau2 nak kener buang gitu jer..
huhu..

stock ebm kat dlm fridge.. dlm 52 bekas camtu kot

stock since july till dec 2009

lower shelf

upper shelf

dah re-arrange : ni semua yg dlm bekas dadih

ni semua yg dalam mcm2 jenis bottles

6 comments:

Anonymous said...

bleh la ni pinjam pam, hehehehe

rinz rini said...

ex-rumet,
boleh222.. nak yg mana?? medela swing? avent manual? ckp jer.. support exc. breastfeed nih. hehe

Lia Sakinah said...

SAlam rinz... baru arini aku tjumpa blog ko...tu pun link drpd blog si azrul. Byk rupenye story psl ko anak beranak dlm blog ko ni...tpi aku x smpat baca sume...hehe. Sedih la tgk stok ebm ko yg berlambak2 tu tpi anak ko x mau minum... dia mmg x nk minum from bottle or dia mmg x nak ebm jer? Sayang la klu tpaksa buang sume ebm tu...aku tau mcm mana penat & lecehnye nk memerah pastu end up kene buang jer...huhuhuhu...sungguh sadis...

rinz rini said...

malia,
hehe.. aku update time ader maser jer.. bknnya addicted blogger pun. aper citer blog ko kat friendster tu? dah bersawang dah tu.. penat jer aku letak link blog ko kat blog aku ni. hehe..biler ker nk berhijrah kat blogspot ni lak? hehe..
tu la kan.. mmg sayg nk buang ebm tu. tu yg aku biar jer dia bersemadi dlm fridge tu dulu. hehe. since 7bln pas raya puasa aritu dia taknak ebm. botol tak nak, ikut sudu n cawan pun dia taknak gak. maybe feel dia tak sama cam gayut direct kat kiter kot. hehe.. dah 3 4 org gak bomoh2 tradisional ni aku bg diorg doa2 bg dia nk botol tu. tak mmg dia reject gak.. huhu.. uqayl ko camner? takde problem ek ngan ebm? update la blog. leh tau story ko lak

Lia Sakinah said...

keh keh keh...blog? ada satu blogspot akaun aku buat, tpi smpi skrang 1 entry pun tadak...hehe..
ntahlah, sejak dh masuk keje balik, mood memblog tu mcm hilang mcm tu aje. Tggu aku smbung study balik kut bru ada blog baru...nti apepehal aku roger ko kay.

Uqayl aku b4 ni problem gak dgn botol susu...puas aku tukar puting itu ini smpila jumpa puting yg dia betul2 nak... pastu dia x baper gemar frozen ebm...klu fresh ebm, laju jer dia minum. Klu yg frozen, kejap2 lidah dia tolak... risau gak aku klu dia xmo ebm mcm anak ko nih... sayang jer simpan stok byk2 klu dia x nak...huhuhu
Tpi dia masih ok la minum from bottle...

Ko ada try x bg anak ko susu fm or milo ker... kut2 anak ko x nk botol sbb x suka rasa frozen ebm?

rinz rini said...

malia,
bila ko nak start study balik? study fuill time orait la sikit kan.. byk masa sikit. kalu study part time cam aku ni asyik critical time jer.. hehe

ko guna puting per kat uqayl? aku pun dah beli 4 5 jenis puting. medela la, avent la, MAM la, yg lembut2 la, suma aku try tp dia refuse gak. aku rasa mmg dia takmo botol n puting susu kot. sbb selalu dia main2 jer ngan botol susu along dia. bila amek letak kat mulut dia terus dia tolak.
tp kalu bg ebm guna cawan pun dia taknak gak. tp dulu la masa dekat2 staun.skrg ni dah lama gak tak try.
air kosong n milo ok jer dia minum dr cawan or straw.
pasni orait gak kalu aku try lg skali bg ebm guna cawan or isap dr straw.